Ogłoszenie!

Serdecznie zapraszamy na Kiermasz Książek który odbędzie się w naszej szkole dn. 21 VI 2016 r. w godzinach 9.00 - 10.30.

Biwak

 

 W dniach 2 , 3 i 4 czerwca uczniowie klasy trzeciej Prywatnego Gimnazjum i licealiści uczestniczyli w biwaku w urokliwym miejscu w gminie Wiżajny. Miłośnicy walorów krajobrazowych tej części Suwalszczyzny nie byli zawiedzeni : teren zróżnicowany , pagórkowaty, znakomite widoki i wszystko skąpane w słońcu. Program biwaku był również atrakcyjny: kąpiele w stawie, kąpiele słoneczne , wyprawa nad granicę z Litwą , ognisko, gry i zabawy terenowe. Humory dopisywały wszystkim. Uczniowie z wypiekami słuchali opowieści o surwiwalowych doświadczeniach opiekuna i chętnie uczestniczyli w proponowanych grach terenowych. Dużo radości sprawiało przygotowywanie posiłków. Tyle talentów kulinarnych! A samodzielnie przygotowane posiłki smakowały wyjątkowo !

Gratulacje!

Jest nam bardzo miło poinformować, że uczeń naszego Liceum Florek Nawrocki w II etapie XLII Olimpiady Geograficznej zajął bardzo wysokie miejsce.

Gratulujemy i trzymamy kciuki za rok!

Dziękujemy Pani Marzenie Kapuścińskiej za przygotowanie ucznia.

http://www.olimpiadageograficzna.edu.pl/wp-content/uploads/2016/03/Kwalifikacja_2016.pdf

Projekt

Od poniedziałku (6 czerwca) do środy ( 8 czerwca) obchodziliśmy Święto Szkoły. W tym roku zaplanowaliśmy między innymi realizacje projektu edukacyjnego UNICEF-u „Prawa dziecka a problemy współczesnego świata”.

Głód, ubóstwo, klęski humanitarne i brak dostępu do edukacji – to tylko niektóre z najpoważniejszych problemów, z jakimi muszą radzić sobie mieszkańcy naszej planety. UNICEF alarmuje, że skutki tych zjawisk najdotkliwiej uderzają w najmłodszych. To właśnie dzieci cierpią najbardziej z powodu zmian klimatycznych, ograniczonego dostępu do wody, czy braku opieki medycznej. Istniejący do 2015 roku plan działań, znany pod nazwą Milenijnych Celów Rozwoju, pozwolił na osiągniecie poprawy w wielu obszarach, jednak okazało się to niewystarczające. Pojawiła się potrzeba stworzenia nowego, systemowego programu, który pozwoli skutecznie walczyć z chorobami, ograniczyć poziom ubóstwa, zlikwidować nierówności. Program ten to Zrównoważone Cele Rozwoju. Precyzyjne określenie celów do osiągnięcia w obszarze pomocy humanitarnej i rozwojowej, daje dużą nadzieję, że za 15 lat będziemy mogli świętować powodzenie tego przedsięwzięcia. Zanim się to jednak stanie, najpierw musimy w pełni uświadomić sobie co i jak chcemy zrobić. Tymi poważnymi problemami zajmowaliśmy się w naszych szkołach. Skupiliśmy się na trzech obszarach: zdrowiu, ubóstwie i zmianach klimatycznych w nawiązaniu do praw dziecka. Na przykładzie dwóch krajów – Polski i Gwatemali – wyjaśnialiśmy, jak te obszary są ze sobą powiązane, a także jak te zależności wpływają na życie dzieci. W poniedziałek „pierwszaki” NSP pogłębiały znajomość praw dziecka, czytały - wspólnie z starszymi kolegami z liceum -książeczkę przygotowana przez UNICEF pt.” Twoje Prawa”, a potem ilustrowały wybrane prawa dziecka. W klasach starszych NSP zajmowaliśmy się problemem ubóstwa poszukując odpowiedzi na pytanie: Co to jest „zaklęty krąg ubóstwa”?. We wtorek zgłębialiśmy problem zdrowia, skupiliśmy się na rozumieniu zdrowia według definicji Światowej Organizacji Zdrowia WHO tj. „Zdrowie to stan pełnego dobrostanu fizycznego, umysłowego i społecznego.

 

 O zmianach klimatycznych rozmawialiśmy we środę. Czytaliśmy opowieść gwatemalskiego chłopca Mariano o zmianach klimatycznych, a potem pracowaliśmy nad komiksem do tego opowiadania. Bardzo ważnym elementem naszego projektu było to, że zajęcia z młodszymi uczniami z klas szkoły podstawowej, prowadzili uczniowie z klasy drugiej gimnazjum i licealiści wspierani przez nauczycieli. Korzystaliśmy przy realizacji projektu z materiałów i filmów przygotowanych przez UNICEF. Uczniowie chwalili zajęcia ( np. uczniowie klasy czwartej), mówili, że nauczyli się nowych, ważnych rzeczy i w przyszłości też by chcieli dzielić się wiedzą i umiejętnościami z młodszymi kolegami prowadząc podobne zajęcia. Nauczyciele, którzy wpierali pracę uczniów- chwalili zaangażowanie. Przed nami jeszcze wystawa prac wykonanych podczas projektu. 

Wycieczka

Dnia 20 stycznia 2016r. uczniowie z gimnazjum i liceum uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej do Warszawy. Podstawowym punktem programu były zajęcia w Centrum Nauki Kopernik. Gimnazjaliści z klasy trzeciej i licealiści aktywnie uczestniczyli w zajęciach pt. „Termowizjonerzy” w laboratorium fizycznym. Podczas zajęć oglądali świat przez kamerę termowizyjną i poznawali rożne procesy termiczne, które zachodzą wokół nas. Uczniowie z klasy drugiej gimnazjum „Rozgryzali fotosyntezę” w laboratorium biologicznym. Mogli porozmawiamy o tym, dlaczego rośliny nie mogą żyć w ciemnościach i zastanowimy się, czy można zmierzyć intensywność fotosyntezy za pomocą satelit krążących wokół Ziemi? Podczas samodzielnie przeprowadzanych doświadczeń miedzy innymi wyizolowali ujemy barwniki roślinne i badali , jakie światło pochłaniają najchętniej i co stanie się z chlorofilem oświetlonym promieniami UV. Mogli także skorzystać z mikroskopu fluorescencyjnego, za odkrycie którego w 2014 roku została przyznana nagroda Nobla. Najmłodsi uczestnicy wycieczki – uczniowie klasy pierwszej uczestniczyli w zajęciach pt. „Ramie w ramie” w pracowni robotycznej. Podczas zajęć młodzież zapoznała się z budową , działaniem i zastosowaniem robotów przemysłowych. Wykonywali zadanie zaprogramowanie robota, który narysował wyjście z labiryntu; poznawali język programowania robota oraz nauczyli się go obsługiwać. Wizyta w Centrum Nauki Kopernik, to nie tylko dwugodzinne warsztaty, to także zwiedzanie wielu wystaw stałych. Byliśmy także na Stadionie Narodowym. Zwiedzaliśmy Stadion z przewodnikiem tzw. „Trasa Piłkarza”: poczuliśmy przedmeczową atmosferę w piłkarskiej szatni; siedzieliśmy na ławce zawodników, wchodziliśmy na płytę stadionu i odwiedziliśmy salę pomeczowych konferencji.